Vážení čtenáři, upozorňujeme, že poslední (uhrazené) předvánoční objednávky tištěných magazínů budeme odesílat 17. 12.2024. Všechny následné budou expedovány v lednu.

Moravská galerie chce dělat lidi šťastnější, říká ředitel Jan Press

 

Moravská galerie v Brně dosáhla v roce 2022 na rekordní návštěvnost. Největším lákadlem je nová koncepce rekonstruovaného Uměleckoprůmyslového muzea ART DESIGN FASHION. V rozhovoru s ředitelem Moravské galerie Janem Pressem nahlédnete do exkluzivních výstavních prostor, které do nejmenšího detailu navrhli a vytvořili přední čeští designéři, studia a architekti. Umění vás obklopí i ve výšce 4 metry nad zemí, kávu vám připraví robot a před sluncem a deštěm vás na terase ochrání interaktivní Mrak.

 _A0A0036-Edit

Jakou chcete mít Moravskou galerii pod vaším vedením?

Podařilo se nám postupně změnit pohled na Moravskou galerii, která působí přívětivě, otevřeně a do které se nebojí vstoupit návštěvník bez zkušeností s uměním a designem. Chtěl bych, abychom umění šířili co nejblíže lidem nejrůznějších cílových skupin. A to se nám už daří. Zavedli jsme třeba dobrovolné vstupné ve stálých expozicích, takže umění je dostupné také pro méně majetné. Naše Artotéka, která je součástí knihovny, zase umožňuje obyčejným lidem, aby si půjčili a vystavili umělecké dílo u nich doma. Je fajn pověsit si v obýváku nad gauč třeba originál Victora Vasarelyho. Chceme dělat lidi šťastnější. A také si přeji, abychom dál zůstali dynamickou institucí, která se nebojí inovací a inspiruje jiná muzea a galerie.

 

Co vám bylo inspirací pro koncepci ART DESIGN FASHION?

Propojení soudobého umění, módy a designu jsem si vysnil a vodítko, jak nový koncept uchopit, jsem hledal v muzeích a institucích po celém světě. Inspirací mi nakonec byly pobočka Victoria & Albert muzea ve skotském Dundee a Vitra Design muzeum ve Weilu nad Rýnem. A naše vlastní koncepce Uměleckoprůmyslového muzea Art Design Fashion byla na světě. Nové prostory a objekty vytvořené českými designérkami a designéry, netradičně pojaté stálé expozice stavějící na odiv tisíce designových exponátů… V takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě se designu a módě zatím nevěnuje žádná jiná kamenná instituce v České republice.

Na této proměně se podíleli přední designéři, bylo těžké je získat ke spolupráci?

S některými dlouhodobě spolupracujeme, třeba s Maximem Velčovským nebo Liběnou Rochovou, takže jsme naši spolupráci ještě prohloubili. A další přední designéři a studia viděli, že vzniká něco nádherného, nového a chtěli být u toho. Byla to pro nás všechny výzva. Uměleckoprůmyslové muzeum tak zdobí třeba Designshop podle návrhu Evy Eisler či odpočinkové respirium od Davida Karáska. Uvnitř je i Café Robot, jehož autorem je architekt Marek Štěpán, který se inspiroval Kubrickovou Vesmírnou odyseou. Hosty zde obslouží robot, který dokáže vykreslit vaši fotografii do pěny cappuccina či čokolády. Intervencí do prostoru dvorany je Démon růstu Krištofa Kintery a nejvíce signifikantním prvkem v budově jsou tzv. „lávky“ navržené studiem Olgoj Chorchoj. Díky nim je návštěvník doslova obklopen objekty. Nad venkovní terasou muzea se zase vznáší konceptuální „Mrak“ opět od Marka Štěpána. „Mrak“ je rozměrným objektem, který mění barvy a může reagovat na podněty zvenčí.

Byl jste překvapený, když vám známá návrhářka Liběna Rochová nabídla své kolekce?

Liběna Rochová Moravskou galerii dlouhodobě podporuje a velmi jsem si vážil, když zavolala s tím, že se chce podílet na vytvoření něčeho jako je muzeum designu a módy. A dala nám úžasný dar – většinu svých kolekcí, které navrhovala od 90. let. Je naší módní ambasadorkou a přemýšlíme spolu nad dalšími projekty.

Jaký je ohlas návštěvníků UMPRUM?

Oblíbenost Uměleckoprůmyslového muzea rapidně roste. Zvláště od znovuotevření zrekonstruované budovy s novou koncepcí v listopadu 2021. Nejenže se podařilo „oživit“ tento unikátní prostor v centru města Brna, ale stal se navíc kulturní institucí s bohatým společenským děním. Dostali jsme se na designovou mapu Evropy, možná i světa.

BMN22_Umeleckoprumyslove_muzeum_foto_MG_(3)

Jste spojený s řadou změn v Moravské galerii, přinesly, co jste očekával?

Moravská galerie měla v roce 2022 rekordní návštěvnost za celou její historii. Do jejích budov zavítalo více než 170 000 návštěvníků. Je to pro nás krásný dárek, takže ano – jsem spokojený.

Dopřejte si Dovolenou s nápadem

Podrobný článek o Moravské galerii v Brně si přečtete v magazínu Unikátní GALERIE a café střední Evropy. Na sto stranách přináší více než šest desítek zajímavých galerií a muzeí moderních umění u nás, na Slovensku a v Rakousku. Magazín je v prodeji na webu www.dovolenasnapadem.cz s poštovným zdarma. Stačí jen několik kliknutí a za pár dní si můžete vyzvednout magazín z vlastní schránky.

 

V edici Dovolená s nápadem vyšla letos také další novinka Unikátní PARKY a zahrady střední Evropy. Stále jsou v prodeji také CYKLOvýlety zaměřené na nejkrásnější a prověřené cyklotrasy na Moravě a v okolí, Zážitkové cyklotrasy v Evropě s těmi nejkrásnějšími výlety na kole v Německu, Rakousku, Česku, na Slovensku a v Itálii. Pro rodiny pak oblíbené tituly S DĚTMI za zážitky se sto stranami výletů, který doplňuje PRŠÍ? Nevadí! s první ucelenou nabídkou aktivit z České republiky pro nepříznivé počasí.

 

 

GDPR | Formulář pro odstoupení od smlouvy | Obchodní podmínky | Platební brána GoPay